به دنبال صدور مجوز حفاري در منطقه ناصرآباد كجور در منطقه حفاظت شده البرز مركزي ، دبير مرجع كنوانسيون ملي تنوع زيستي گفت: “شروع هر پروژه اي نياز به پذيرش جامعه محلي دارد. “هيچ يك از سازمانهاي مسئول مسئوليت صدور مجوز براي كشف معدن Nasserabad Kojoor را ندارند. هادي كيادليري در مصاحبه با مجله زنده …

سازمان‌هاي متولي مسئوليت صدور ‌پروانه اكتشاف «معدن ناصرآباد كجور» را نمي‌پذيرند https://livemag.ir/2021/02/سازمان‌هاي-متولي-مسئوليت-صدور-‌پروا/ https://livemag.ir/2021/02/سازمان‌هاي-متولي-مسئوليت-صدور-‌پروا/#respond مجله زنده خبري Mon, 22 Feb 2021 03:11:16 0000 اجتماعي https://livemag.ir/2021/02/سازمان‌هاي-متولي-مسئوليت-صدور-‌پروا/ به دنبال صدور مجوز حفاري در منطقه ناصرآباد كجور در منطقه حفاظت شده البرز مركزي ، دبير مرجع كنوانسيون ملي تنوع زيستي گفت: “شروع هر پروژه اي نياز به پذيرش جامعه محلي دارد. “هيچ يك از سازمانهاي مسئول مسئوليت صدور مجوز براي كشف معدن Nasserabad Kojoor را ندارند. هادي كيادليري در مصاحبه با مجله زنده …

به دنبال صدور مجوز حفاري در منطقه ناصرآباد كجور در منطقه حفاظت شده البرز مركزي ، دبير مرجع كنوانسيون ملي تنوع زيستي گفت: “شروع هر پروژه اي نياز به پذيرش جامعه محلي دارد. “هيچ يك از سازمانهاي مسئول مسئوليت صدور مجوز براي كشف معدن Nasserabad Kojoor را ندارند.

هادي كيادليري در مصاحبه با مجله زنده خبري ، وي با اشاره به اينكه فعاليت انواع معادن در هر منطقه با خسارات بسيار جدي همراه است ، اظهار داشت: خسارات ناشي از فعاليت هاي معدني مي تواند باعث خسارت خاك ، از بين بردن پوشش گياهي و تهديد حيات وحش در منطقه شود ، در حالي كه اين مشكلات محدود به اين است در موقعيت مين تأثيري نمي گذارد ، اما كل منطقه اطراف جاده ساخته شده و مكانهايي كه كاميون هاي سنگين مين ها را حمل مي كنند ، و معدن سرب و روي در منطقه Nasserabad كجور از اين قاعده مستثني نيست.

دبير مرجع ملي كنوانسيون تنوع بيولوژيكي با بيان اينكه سالانه حدود 700 هزار هكتار از منابع طبيعي به عنوان مناطق اكتشافي در كشور در نظر گرفته مي شود ، توضيح داد: كشور واردات مي كند در حالي كه درآمد حاصل از فعاليت هاي معدني بسيار كم است.

وي ادامه داد: نكته مهم در بهره برداري از منابع طبيعي محاسبه و در نظر گرفتن هزينه هاي زيست محيطي فرآيندهاي توليد است اما در كشور به اين موضوع توجه چنداني نمي شود. سازمان هاي معتبري مانند منابع طبيعي مي توانند خسارت وخيم تري ببينند ، اما اين خسارت هزينه هاي زيست محيطي را جبران نمي كند ، زيرا هزينه هاي زيست محيطي ثابت است و تخريب منابع طبيعي براي هميشه هزينه دارد.

كيادليري با اشاره به اينكه شروع هر پروژه اي مستلزم پذيرش مردم و جوامع محلي است ، گفت: اين در حالي است كه به دنبال مسئله اكتشاف معادن سرب و روي در منطقه ناصرباد از كجور نشان مي دهد كه اين اقدام اجتماعي نيز قابل قبول نيست. اگر قرار بود اين معدن سودآور باشد ، ابتدا بايد به نفع مردم منطقه باشد در حالي كه مردم اين منطقه اولين كساني هستند كه به فعاليت هاي اين معدن اعتراض مي كنند.

وي ادامه داد: حتي اگر برخي افراد بخواهند در اين معدن كار كنند ، اين نوع كار نوعي كار داوطلبانه ناعادلانه است ، يعني فردي براي كسب درآمد ناچيز مجبور به كار در اين معدن مي شود و اين خلاف همه است بخشهايي از جهان “اين مسير توسعه است.

دبير مرجع ملي كنوانسيون تنوع بيولوژيكي ضمن انتقاد از واكنش مقامات در موضوع صدور مجوز براي اكتشاف معادن سرب و روي در منطقه نصرآباد كجور ، گفت: از طبيعي اجازه اكتشاف خواسته نشده است براي معادن سرب و روي در اين منطقه و شوراي عالي محيط زيست مجوز تحقيق را صادر كرده است. اين نشان مي دهد كه معتمدين از مسئوليت هاي خود در اين زمينه اجتناب مي كنند.

در پاسخ به سوال مجله زنده خبري ، آيا نظر اداره منابع طبيعي در مورد فعاليت هاي انجام شده در مناطق حفاظت شده مهم و ضروري نيست؟ وي گفت: سازمان حفاظت از محيط زيست سازماني نظارتي است كه علاوه بر اينكه مي تواند ميزان خسارت ناشي از مين را به طور ماهرانه اعلام كند ، مسئوليت مديريت مناطق حفاظت شده را نيز بر عهده دارد. با اين حال ، اداره منابع طبيعي مالك و متولي منابع طبيعي است ، بنابراين اظهارات مديركل منابع طبيعي مبني بر اينكه “اين سازمان براي صدور پروانه اكتشاف معدن سرب و روي بررسي نشده است” قابل قبول نيست آيا مي توان بدون اجازه اداره منابع طبيعي مجوز استخراج صادر كرد؟

دبير مرجع ملي كنوانسيون تنوع بيولوژيكي اظهار داشت: اگرچه سازمان جنگل ها ، مراتع و مديريت آب به طور رسمي مسئول منابع طبيعي است ، اما هر يك از سازمان ها به طور غير رسمي مسئول بخشي از منابع طبيعي هستند و صلاحيت هايي مانند اكنون سازمان صنعت ، معدن و تجارت در حال تصميم گيري براي كاهش مهلت استعلام سازمان حفاظت محيط زيست از دو ماه به 10 روز كاري است.

وي گفت: معادن يك منبع تجديد ناپذير هستند و تخريب آنها غيرقابل برگشت خواهد بود. با توجه به بهره برداري از منابع تجديد ناپذير ، لازم است برنامه اي براي جايگزيني آنها در آينده در نظر گرفته شود ، اما متأسفانه اين مشكل در كشور برطرف نشده است و ما تلاش مي كنيم با وجود محدوديت ها ، نيازهاي امروز را با كمترين بازده تأمين كنيم. ما براي آينده ايجاد مي كنيم. اين اقدامات و تصميمات همچنين پتانسيل توسعه آينده را از بين مي برد.

به گزارش مجله زنده خبري ، در هفته هاي اخير اعتراضات و نگراني هاي بسياري از سوي كارشناسان و فعالان محيط زيست و مردم منطقه ناصرآباد كجور در مورد احياي معدن راكد سرب و روي و توسعه راه دسترسي به منطقه مطرح شده است. ديروز (23 مارس) اما مديركل منابع طبيعي و مديريت آب استان مازندران گفت: پروانه اكتشاف كوجور با موافقت سازمان صمت و با مجوز شوراي عالي محيط زيست صادر شده است.

انتهاي پيام

https://livemag.ir/2021/02/سازمان‌هاي-متولي-مسئوليت-صدور-‌پروا/feed/ 0

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.