آنچه در باره رستوران نمي دانيد + تاريخچه آن

به برترين پايگاه تحليلي برنامه نويسي و سئو خوش آمديد.

آنچه در باره رستوران نمي دانيد + تاريخچه آن

۷ بازديد

رستوران چگونه و از كجا پديد آمد؟ غذاخوري يا رستوران (برگرفته از واژهٔ فرانسوي و انگليسي Restaurant) يكي از معدود مكان ها در هر كشور و فرهنگ در جهان است. امروزه، در هر شهر، انواع مختلف رستوران با غذاهاي متنوع وجود دارد. با اين حال، سوالي كه پيش مي آيد اين است كه چه كسي …

آنچه در باره رستوران نمي دانيد تاريخچه آن https://online-mag.ir/2021/07/آنچه-در-باره-رستوران-نمي-دانيد-تاريخچه/ مجله آنلاين Fri, 09 Jul 2021 14:08:31 0000 مجله همگاني https://online-mag.ir/?p=8142 رستوران چگونه و از كجا پديد آمد؟ غذاخوري يا رستوران (برگرفته از واژهٔ فرانسوي و انگليسي Restaurant) يكي از معدود مكان ها در هر كشور و فرهنگ در جهان است. امروزه، در هر شهر، انواع مختلف رستوران با غذاهاي متنوع وجود دارد. با اين حال، سوالي كه پيش مي آيد اين است كه چه كسي …

رستوران چگونه و از كجا پديد آمد؟

غذاخوري يا رستوران (برگرفته از واژهٔ فرانسوي و انگليسي Restaurant) يكي از معدود مكان ها در هر كشور و فرهنگ در جهان است. امروزه، در هر شهر، انواع مختلف رستوران با غذاهاي متنوع وجود دارد. با اين حال، سوالي كه پيش مي آيد اين است كه چه كسي اولين پايه گذار رستوران در جهان است و چه كسي اولين رستوران را در جهان تاسيس كرده و اين صنعت را در جهان ايجاد كرده است.

اولين رستوران جهان با نام LEGEND در فرانسه تاسيس شد. اين رستوران كه در دوران انقلاب فرانسه ظهور مي كند، همچنان به عنوان مكاني براي گردهمايي مردم براي خوردن، آشاميدن و معاشرت با يكديگر است. اما حتي قبل از اينكه ماري آنتوانت و لوئي شانزدهم به گيوتين سپرده شوند، رستوران هزاران سال است كه به يك شكل يا شكل ديگر گرد هم آمده اند.

ظهوراولين رستوران جهان

مورخان طي سالها و بسياري از مطالعات توانسته اند اولين رستوران را در تاريخ بشر پيدا كنند و لازم به ذكر است كه اولين رستوران جهان توسط يك آشپز فرانسوي در فرانسه راه اندازي شد. در حقيقت، تحقيقات نشان داده است شخصي به نام بولانگر (Boulanger) اولين كسي است كه محيطي را براي خوردن مردم ايجاد كرده است. در نتيجه مي توان گفت كه بولانگر به فكر راه اندازي رستوران در سال 1760 افتاد.

البته لازم به ذكر است كه قبل از افتتاح رستوران، كافه ها و كافي شاپ ها راه اندازي شده بود و مردم براي نوشيدن نوشيدني هاي مختلف به كافه ها مي رفتند، اما ايده سرو غذا در يك محيط زيبا با امكان انتخاب غذا توسط مشتري براي اولين بار در لويي ششم در فرانسه اجرا شد.

قرن 19 و گسترش رستوران در اروپا

در قرن نوزدهم، علاوه بر رستوران، كافه ها نيز ظهور كردند. اين مكان ها به سبك رستوران بودند كه خدمات ميز ارائه نمي دادند و بيشتر براي نوشيدني ها و ميان وعده هاي كوچك بودند. اين مكان ها بيشتر به مكان تجمع جوانان و طبقات پايين جامعه تبديل شده است كه قادر به سرو غذا در رستوران نيستند. با گذشت زمان، مفهوم كافه تغيير كرده و امروزه انواع مختلفي از آنها در سراسر جهان وجود دارد.

در اواخر قرن نوزدهم، افزايش مسافران و گردشگران و ظهور صنعت گردشگري باعث تحريك گردشگري لوكس شد و مسافران را در جستجوي غذاهاي آماده از خانه دور كرد. اين باعث شد كه آشپزي يك هنر باشد، نه فقط يك ضرورت. بخشي از تجربه سفر در آن زمان شامل ناهار خوري در كافه هاي معروف پاريس و رستوران بود كه در آن زمان از شهرت خوبي براي غذاها و خدمات عالي برخوردار بودند.

تاريخچه پيدايش رستوران در ايران

صد سال پيش، مردم علاقه زيادي به ايجاد رستوران نداشتند و برخي از افراد دوست ندارند در هتل ها و خدمات پذيرايي كار كنند، همانطور كه سيد مسعود نوربخش در تاريخ اين مكان ها مي نويسد:

در سالهاي اوليه قرن گذشته در ايران توجه چنداني به امكانات اقامتي و پذيرايي نمي شد. مسافران داخلي علاقه اي به اقامت در هتل ها نشان نمي دادند و عمدتا در خانه هاي دوستان و خانواده اقامت داشتند. مسافران و گردشگران خارجي براي پرداخت هزينه اين واحدها كافي نبودند.

اولين مهمانسرا كه به سبك جديدي در ايران تأسيس شد “مهمان خانه نظافت” نام داشت كه در سال 1321 هجري شمسي توسط ميرزا اسحق خان معزالدوله در تبريز تأسيس شد.

حوالي باغميشه در انتهاي كوچه ميرزا نصرالله جايي كه بعداً مدرسه و كتابخانه مقدماتي تربيت ساخته شد، يك كاروانسراي بزرگ وجود داشت كه به كاروانسراي كلانتر معروف بود. اين كاروانسرا توسط ميرزا اسحق خان به ارث رسيده است. كدخدا متعلق به باغميشه بود كه آنرا تخريب كرد و ساختماني با چندين اتاق، آشپزخانه و اتاق ناهار خوري ساخت و نام آن را “خانه نظافت” گذاشت.

در اطلاعيه اي كه در تاريخ 25 شعبان 1321 هجري قمري درباره افتتاح اين مهمانسرا پخش شد، يادداشت هايي در مورد پذيرايي از مهمانان و دادن غذا به بيرون نوشته شده بود كه در آن زمان كاملاً جديد بود.

رستوران خوب چه معيارهايي دارد؟

براي آشنايي با ويژگي هاي رستوران خوب، براي بهترين گزينه ناهار خوري با ما همراه باشيد. يكي از سرگرمي هاي جالب و لذت بخش براي بيشتر ما غذا خوردن در رستوران و بيرون از منزل است. در كشورهاي خارجي معمولاً مردم در طول هفته براي غذا خوردن بيرون مي روند، اما در ايران بسياري از خانواده ها بسته به بودجه خود آخر هفته ها يا در موارد خاص براي خوردن غذا و گذراندن اوقات خوب به رستوران مي روند.

يكي از نكات مهمي كه براي انتخاب رستوران مناسب در نظر مي گيريم ارزان يا گران بودن رستوران است، اما بايد بدانيم كه براي انتخاب رستوران خوب بايد چندين نكته و مسئله را در نظر بگيريم. دلايل زيادي وجود دارد كه شما بايد رستوران را بيش از غذا خوردن در خانه انتخاب كنيد. صرفه جويي در وقت، انتخاب غذاي مورد علاقه خود، آشپزي در خانه، تنوع و سرگرمي، صرف غذا در سفر و … اينها همه چيزهايي است كه شما را به سمت رستوران يا مكان فست فود براي خوردن سوق مي دهد.

در اين ميان، ممكن است انتخاب رستوران كار ترسناكي به نظر نرسد، زيرا انواع رستوران، فست فود و رستوران را در سراسر شهر پيدا خواهيد كرد و به احتمال زياد يكي را انتخاب خواهيد كرد. در اينجا ويژگي هاي رستوران خوب را پيدا خواهيد كرد كه مي تواند به شما كمك كند بهتر و راحت تر رستوران مناسب، با كيفيت و مقرون به صرفه را انتخاب كنيد.

بطور كل معيارهاي يك انتخاب خوب عبارتند از:

  • غذاي با كيفيت
  • رعايت موارد بهداشتي
  • فضاي مناسب رستوران
  • سرويس بهداشتي مناسب و تميز
  • جو رستوران و عدم ازدحام جمعيت در رستوران.
  • رعايت نظافت شخصي در پرسنل رستوران (لباس افراد – روميزي ها و پرده ها)
  • نحوه سرو غذا و استفاده از ظروف و ميزهاي مناسب تميز و عاري از آلودگي.
  • سيستم تهويه مناسب انواع بوها و رايحه ها را در رستوران منتشر نمي كند.
  • قيمت مناسب رستوران مواد غذايي، كه احتمالاً يكي از مهمترين ويژگيهاي رستوران خوب است.
  • حضور مقامات رستوران براي به چالش كشيدن مشتريان و نحوه كاركنان براي جلب رضايت مشتريان
  • نحوه رفتار، لباس پوشيدن و آراستن پرسنل و ميزان دقت و دقت مشتري در رعايت موارد مورد نظر مشتريان.
  • منوي رستوران را طراحي كنيد و منويي آسان، جامع و راحت براي انتخاب غذا در اختيار مشتري قرار دهيد.

انواع غذاخوري در جامعه و فرهنگ ايران

سفره‌خانه، طباخي، ديزي‌سرا، چايخانه و چلوكبابي از انواع غداخوري هاي فرهنگ ايراني مي باشند.

 

مرجع:

https://118work.ir/subcategory/پذيرايي-و-رستوران/رستوران

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.