خبرگزاري آنلاين ، گروه استان ها-مليحه زرين پور: اخيراً ، پايتخت معنوي ايران توسط برجها و ساختمانهاي مدرن و مرتفع احاطه شده است ، گاهي اوقات به صورت هتل ، و گاهي اوقات به صورت آپارتمان مسكوني سازمانهاي مختلف در گوشه گوشه مكانهاي مقدس ، كه روزانه تخريب مي شوند. رزابي و بناي اين شهر …

برج‌ها در چشم پايتخت معنوي ايران/ مشهد در سيطره معماري بي‌هويت! – خبرگزاري آنلاين | اخبار ايران و جهان https://online-mag.ir/2021/07/برج‌ها-در-چشم-پايتخت-معنوي-ايران-مشهد/ مجله آنلاين Tue, 20 Jul 2021 13:50:41 0000 مجله همگاني https://online-mag.ir/2021/07/برج‌ها-در-چشم-پايتخت-معنوي-ايران-مشهد/ خبرگزاري آنلاين ، گروه استان ها-مليحه زرين پور: اخيراً ، پايتخت معنوي ايران توسط برجها و ساختمانهاي مدرن و مرتفع احاطه شده است ، گاهي اوقات به صورت هتل ، و گاهي اوقات به صورت آپارتمان مسكوني سازمانهاي مختلف در گوشه گوشه مكانهاي مقدس ، كه روزانه تخريب مي شوند. رزابي و بناي اين شهر …

خبرگزاري آنلاين ، گروه استان ها-مليحه زرين پور: اخيراً ، پايتخت معنوي ايران توسط برجها و ساختمانهاي مدرن و مرتفع احاطه شده است ، گاهي اوقات به صورت هتل ، و گاهي اوقات به صورت آپارتمان مسكوني سازمانهاي مختلف در گوشه گوشه مكانهاي مقدس ، كه روزانه تخريب مي شوند. رزابي و بناي اين شهر مذهبي بيش از پيش با هويت ديني و معماري اسلامي كه روزگاري به اين شهر سرازير شده فاصله مي گيرند.

امروز در كوچه پس كوچه هاي اين شهر مقدس خبري از روح معماري اسلامي نيست. از عباس كوريكان و گريست بوستارد گرفته تا كوسلاوي و گنبد سبز ، بناهاي زيادي وجود دارد كه نمادهاي معماري آنها بيشتر از بناهاي مذهبي است. هويت. نام أنوس و وارد خواهد شد.

بافت ويران شده منطقه سامن در مرحله بازسازي قرار دارد ، اما در روند بازسازي مغاير با هويت ديني است و شايد يكي از مشكلات آنها انتقال املاك اين بافت به فروشندگاني باشد كه به دنبال سود بيشتر هستند. بله ، اين يك ساختمان مدرن تر از هويت مذهبي حرم مطهر رزابي است.

تصاوير ناسازگار با هويت اسلامي

اين مسئله ، همراه با تصوير متناقض از شهر ، كه نمادي از هويت هاي ديني و اسلامي است ، اين بوميان همسايه را به ساير مناطق شهر اخراج كرده و در نتيجه آسيب بيشتري به هويت مذهبي آنها وارد كرده است. در اوايل دهه 70 ، حدود 55000 نفر به حدود 13000 نفر رسيدند. اين به معناي كاهش 40،000 نفر در اطراف حرم است كه پيامدهاي اجتماعي و ايمني زيادي براي منطقه دارد.

مطالعات نشان داده است كه بيش از 80٪ از املاك مسكوني در منطقه كوسه مي تواند براي 20٪ از درآمد با بسياري از مشاغل ضمني استفاده شود.

خوجه طورسلام محمدحسين خوجه تور اسبهرين ، عضو سابق كميته اقتصادي مجلس سابق ، گفت:ع) منطقه تاريخي نزديك امامزاده چرم امام (ع) “اين مكان به خطرناكترين و بايرترين مقصد گردشگري تبديل شده است.”

مطالعات نشان مي دهد كه بيش از 80٪ از املاك مسكوني در منطقه كوسه را مي توان براي 20٪ از درآمد استفاده كرد. اين حرفهاي زيادي دارد اين خسارتي است كه بارها كارشناسان و محققان وضعيت شهر هشدار داده اند.

طراحي نامناسب و آسيب رساندن به هويت تاريخي

با اين وجود ، سالها مسئولان شهر مشهد نه تنها در سطح شهر بلكه در مقياس فرامرزي نيز به دنبال راه حل هايي براي حفظ هويت مذهبي و برنامه هاي قانوني و لوايح شهر بوده اند. نگراني هايي در مورد هويت اعضاي شورا و ساير شهرها وجود داشت.

برجي در نگاه پايتخت معنوي ايران / مشهد تحت كنترل معماري ناشناس!

با اين حال ، برخي از اين پروژه ها گامي در اين راستا برنمي دارند ، به جاي اينكه به توانبخشي اسلامي ، آسيب رساندن به مكانهاي تاريخي با برخي خطاهاي محاسباتي و چشم پوشي از آسمان خراش هاي مناسب منطقه ، كمك كنند.

به گفته برخي از كارشناسان برنامه ريزي ،خط تيرهاين يكي از مواردي بود كه به دليل برخي مطالعات نادرست باعث ايجاد شكاف هاي زيادي در هويت شهر شد و اين طرح علي رغم كمبودها ادامه يافت ، اما ادعاي شهرداري بود ..

سعيد شعرباف تبريزي ، عضو هيئت علمي دانشگاه بين المللي امام رضا (ع) و پژوهشگر سازمان هاي اطراف حرم ، اخيراً در اينستاگرام به چندين مورد آسيب اشاره كرده است. شارستان در طرح خط تيره با يك مطالعه كاملاً جديد در زير سوال هويت و حقيقت اين گذرگاه تاريخي و تاريخي بيش از 1000 سال پيش هنوز هم مي تواند در بقيه قسمت هاي بزرگ بزرگ محافظت شود ، اما مقامات بايد پروژه را به تأييد و اعلام مورد جديد موكول كنند. اما متأسفانه اتومبيل مي گويد: “جنابعالي سريع حركت مي كند و نوگان را از ريشه مي كند.”

كور به اميد بهبود منظر شهر مشهد

در اواخر سال 1399 ، طرح ديگري با عنوان “طرح تفصيلي ويژه بافتهاي اطراف حرم رزابي” ، بافت هاي اطراف حرم ، براي بهبود روند ساخت و ساز ، آسيب هايي كه در بالا ذكر شد ، نياز به بازبيني داشت و نبايد ادامه يابد. ماده 5 اجماع كليه اعضاي كميته. و تصويب شوراي عالي شهرسازي و معماري به تصويب رسيد.

اين پروژه ها شامل “محافظت از ارزشهاي معنوي و معنوي” ، “كاهش ميزان مداخله مستقيم و تقويت نقش و سهم ساكنان ، مالكان و بخش خصوصي” ، “بهبود كيفيت ساخت و ساز” ، “بهبود كيفيت ساخت” است. “توجه به هويت سرزمين” ، “كارايي سيستم” ، “حمل و نقل و يكپارچه سازي شبكه هاي برون شهري و شهري” ، “اتصال همه جانبه بقاع متبركه و بافت هاي اطراف شهر” ، “شاخص هاي زيست محيطي” ، “ارتقا spaces فضاي سبز” به ويژه “و” ارتقا و توسعه امكانات در فضاهاي عمومي ، زيرساخت هاي شهري و اماكن عمومي “.

برجي در نگاه پايتخت معنوي ايران / مشهد تحت كنترل معماري ناشناس!

خبرنگار آنلاين نزد سعيد شعرباف يزدي ، استاد دانشگاه بين المللي امامرضا و پژوهشگر پروژه هاي مختلف نوسازي در اطراف حرم ، رفت تا مسائل مربوط به نوسازي را مطابق با هويت ديني و برنامه هاي جديد بازسازي بررسي كند.

شراباف با تأييد ناهماهنگي در روند ساخت و ساز در اطراف حرم مطهر رزابي و اظهار داشت: نياز به نوسازي بافت هاي اطراف حرم به 25 سال قبل برمي گردد و گفت: نياز به بازسازي حرم در يك خانه تشخيص داده شد.

او افزود: “متأسفانه ، هدف اصلي تغيير در اين زمينه يك هدف صحيح ، منطقي و منطقي بود ، اما از ابتدا ، با حذف تمام عناصر متعلق ، اساس اين تغيير از نظر علمي استوار است. برنامه اي كه قرار بود ساخته شود حتي در اين زمينه و افراد زنده ، آنها به تنهايي شروع به كار مي كنند.

وقتي ميراث تاريخي در معرض خطر است

طرح تاش ، بافت اطراف حرم را زميني باير ، تخريب تمام زيرساخت ها و خانه هاي مردم و ميراث معنوي ملموس و ناملموس منطقه و ساخت بناهاي مدرن جديد به جاي آن در نظر گرفته است. من به راحتي دستور مي دهم.

شعرباف گفت: “هنگام مطالعه سند طرح تاش ، برنامه اوليه براي نوسازي ، در يك مطالعه اجتماعي از بافت ، بايد از نظر اجتماعي و از نظر استفاده ارزشمند باشد و نقاط مجاز بايد بخشي از بافت باقي بمانند.” نمي توان واقع شده. به عبارت ديگر ، او ادعا مي كند كه همه بافت ها ، از جمله بافت هاي انسان و بدن را جستجو كرده است. يعني تصور كنيد كه بافت اطراف حرم به عنوان يك زمين باير است ، تمام زيرساخت ها و خانه هاي مردم و ميراث معنوي ملموس است ، مناطق نامشهود بايد تخريب شوند و با ساختمانهاي جديد و مدرن جايگزين شوند. اين اولين اشتباه استراتژيك در روند بازسازي بود.

كار نوسازي با حسن نيت آغاز مي شود ، اما تأكيد مي كند كه يك طرح اشتباه و بسيار مشكل ساز اجرا مي شود و افراد و ساختار اجتماعي را در نظر نمي گيرد ، بنابراين اين بافت براي 25 سال با مردم منطقه انجام مي شود. اخراج ، هر دو با هويت ، زيبايي و وجود زائر منافات دارد.

وي اظهار داشت: اين پروژه بهبود و بازسازي بافت قرار بود طي 10 سال به پايان برسد ، اما هنوز در 25 سال به پايان نرسيده است. از طرف ديگر ، 53000 نفر جمعيت در اين بافت زندگي مي كردند. در سال 1371 ، امروز تنها 12000 نفر در اين منطقه زندگي مي كنند و مجبور به نقل مكان شده اند.

بافت 20٪ زائران!

او ادامه مي دهد. “طبق يك نظرسنجي ، بيش از 87٪ محل اقامت و هتل هاي اطراف امامزاده ها فقط براي دو دهك بالاي جامعه مناسب است كه با 20٪ زائران متناسب است.” فرزند پسر اين موزه آرلسا است و 80٪ زائران طبقه متوسط ​​و محروم مكان مهمي براي اقامت ندارند.

شعرباف گفت: هم زائران متوسط ​​و هم زائران سرقت شده را هم از نظر محل زندگي و هم از نظر نسبت هويت رزابي به بناهاي معماري ايراني و اسلامي به خود جلب مي كند. من شكست خوردم و اين حوادث ، از اوايل دهه 90 ، 1988 و 1989 ، مقامات ، محققان و فعالان اجتماعي كه بايد محتاط باشيم و نتوانيم برنامه هاي قبلي خود را با اين ويژگي ها ادامه دهيم ، صداي آنها را شنيدم. ..

او اضافه مي كند: “با هماهنگي نخبگان ، نمايندگان مجلس ، فعالان فرهنگي و اجتماعي ، نزديك به يك دهه تلاش در اين زمينه اين علاقه عمومي را به قانون تبديل كرده و به زيارتگاه هاي شوراي عالي تبديل شده است.” برنامه ريزي شهر منتشر كرد كه انجام شد.

برجي در نگاه پايتخت معنوي ايران / مشهد تحت كنترل معماري ناشناس!

وي در مورد تصويب طرح حفظ حريم خصوصي رضوي در پايان سال 1999 گفت: “اين طرح براي تغيير بسياري از نقايص ذاتي برنامه هاي قبلي به نفع مردم است. اخيراً منتظر اعلام آن هستيم. مردم تأثير آن را بر زندگي خود مي بينند. من آن را اجرا خواهم كرد تا بتواند.” ، حدود 55٪ از بافت در اجراي برنامه قبلي ازستداده ‌ايرم با اين وجود ، در 45٪ باقي مانده ، اجراي اين طرح بيشتر نارضايتي و ناسازگاري نوسازي با هويت مذهبي شهر را از بين برد و در نتيجه استفاده هاي نامتناسب ، لوكس و بي ربط بسياري را در بافت انجام داد.

وي گفت: “اين طرح ممكن است ناقص باشد و برنامه تفصيلي كامل نيست ، اما حداقل من با برنامه نوسازي آشنا هستم و معتقد هستم كه طرح جديد براي هر صفحه پلاك داده دارد و كامل است. شما مي توانيد ،” مي گويد آنها امتيازات را جمع آوري كرده اند و يك تيم خوب و علاقه مند ماهها در حال مطالعه آنها هستند و از آنها از منظر جامعه شناسي ، مردم شناسي و اقتصادي همراه با برنامه ريزي شهر استفاده كرده اند. بدترين برنامه هاي تفصيلي در سراسر كشور در دسترس هستند و اشكالات اغلب پس از اجرا با استفاده از سيستم نظارت رخ مي دهد.

مقامات شهر براي همراهي

خبرنگاران آنلاين براي بررسي بيشتر لزوم اصلاحات در متن ثامن و رفع نگراني ها در مورد هويت شهر زيارتي به سراغ اعضاي منتخب شوراي ششم مشهد رفتند. اين برنامه ريزي دقيق متن رضوي ناميده مي شود. از من يك سوال بپرس.

شرايط اطراف حرم بايد به كاربري آن برگردانده شود و صرفاً نگاه به بهره وري اقتصادي بايد از حرم حذف شود به گونه اي كه شرايط مناسب براي زيارت و شرايط بازگشت مهاجران فراهم شود.

مهدي ناصحي منتخب شوراي ششم مشهد به آنلاين گفت: و يك بافت قابل شناسايي با سابقه طولاني. و تاريخ برمي گردد و صرف نگاه به بهره وري اقتصادي از آن حذف مي شود به گونه اي كه هم شرايط مناسب براي يك سفر زيارتي و هم شرايط بازگشت جمعيت مهاجر را فراهم مي كند. مردم مي توانند در آنجا زندگي كنند و به هويت خود نگاه كنند.

با تأكيد بر اينكه زيارت شهري و نوسازي و بهسازي با توجه به هويت ديني و بازگشت جمعيت به شهر ، مي تواند بسياري از آسيب هايي را كه به ساختمان هاي تاريخي وارد شده كاهش دهد ، “اما اين همه است. خير ، اصلاح و بازگشت به گذشته . “و شرايط ايده آل مستلزم مشاركت همه افراد وابسته و افراد وابسته است.

ناصحي گفت: “بدون اين مشاركت ها ، گذشته قابل اصلاح نيست. ما بايد شرايط را تسهيل و پشتيباني كنيم تا مردم بتوانند به هويت عادي و گذشته خود در اطراف حرم برگردند.”

احياي جريان زندگي به سازمانهاي اطراف حرم

حميد ضميري يكي ديگر از اعضاي منتخب شوراي ششم مشهد نيز به ماره گفت: اين طرح برنامه خوبي است. “

برجي در نگاه پايتخت معنوي ايران / مشهد تحت كنترل معماري ناشناس!

او توضيح داد: “در اين طرح ، رويكرد مبتني بر به حداقل رساندن مداخله در بحث هاي پيراموني و حفظ بقيه سازمان به همان روش ، بدون دخالت در بحث هاي توانمندسازي سازمان است. راهنما در اين مسير همان برنامه جديد است ، كه بايد انجام شود حقوق به دست آمده براي افراد و سرمايه گذاران ايجاد شده قابل احترام و قانوني است.

وي تأكيد كرد: “ما به عنوان اعضاي شوراي ششم تمام تلاش خود را خواهيم كرد تا بافت حرم مطابق با هويت رازابي اعاده اعتياد شود ، خواه در قالب يك طرح جديد يا غير آن. رويكرد ما تقويت خواهد شد. يعني جريان زندگي و ساكن در بافت اطراف. “

در صورت اجراي موفقيت آميز اين طرح ، بسياري از نگراني ها در مورد هويت ديني مشهد ، بازگشت بوميان به منطقه و ارائه خدمات مناسب به همه دهك هاي جامعه ، حفظ ساختار تاريخي و حفظ آن برطرف خواهد شد. رويكرد بهبود ، كيفيت ساخت و ساز ، افزايش نقش مردم بومي ، ارتباط با شهر را در پيش خواهد گرفت. درست خواهد شد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.