مخالفت سازمان استاندارد با توزيع سيمان در بورس كالا+واكنش‌ها

به برترين پايگاه تحليلي برنامه نويسي و سئو خوش آمديد.

در پي مخالفت سازمان استاندارد ملي با توزيع سيمان در بورس كالا ، يكي از فعالان اين حوزه ضمن اشاره به تاكيد اين سازمان براي ايجاد فرصت هايي براي خريد مستقيم سيمان (مواد اوليه) ، ادامه توزيع سيمان در بورس كالا معتقد است كساني كه بر توزيع سيمان در بورس اصرار دارند بايد تحت پيگرد …

مخالفت سازمان استاندارد با توزيع سيمان در بورس كالا واكنش‌ها https://livemag.ir/2021/08/مخالفت-سازمان-استاندارد-با-توزيع-سيما/ https://livemag.ir/2021/08/مخالفت-سازمان-استاندارد-با-توزيع-سيما/#respond مجله زنده خبري Wed, 18 Aug 2021 16:07:39 0000 اقتصادي https://livemag.ir/2021/08/مخالفت-سازمان-استاندارد-با-توزيع-سيما/ در پي مخالفت سازمان استاندارد ملي با توزيع سيمان در بورس كالا ، يكي از فعالان اين حوزه ضمن اشاره به تاكيد اين سازمان براي ايجاد فرصت هايي براي خريد مستقيم سيمان (مواد اوليه) ، ادامه توزيع سيمان در بورس كالا معتقد است كساني كه بر توزيع سيمان در بورس اصرار دارند بايد تحت پيگرد …

در پي مخالفت سازمان استاندارد ملي با توزيع سيمان در بورس كالا ، يكي از فعالان اين حوزه ضمن اشاره به تاكيد اين سازمان براي ايجاد فرصت هايي براي خريد مستقيم سيمان (مواد اوليه) ، ادامه توزيع سيمان در بورس كالا معتقد است كساني كه بر توزيع سيمان در بورس اصرار دارند بايد تحت پيگرد قانوني قرار گيرند.

به گزارش مجله زنده خبري ، بازار سيمان به عنوان يكي از مهمترين مصالح ساختماني در سه ماه گذشته شاهد شوك هاي بزرگي بوده كه در تاريخ نه چندان كوتاه توليد و مصرف اين محصول ساختماني بي نظير است. در اوايل سال جاري ، قيمت 220 هزار تن در هر تن تخمين زده شد ، اما در كمتر از سه ماه به يك ميليون و 200 هزار تن در تن رسيد كه منجر به تعطيلي كارخانه هاي پيش ساخته بتن و توقف بتن ريزي پروژه هاي عمراني شد. و اين تعطيلي ها همچنان ادامه دارد.

آغاز اين بحران عجيب تصميم خودسرانه كارخانه هاي سيمان براي تغيير مدل فروش و نقل قول سيمان در بورس كالا بود. به گفته وزير مسكن و شهرسازي ، اين تصميم بدون رعايت ضوابط و مقررات كشور گرفته و اجرا شد و با وجود مقاومت وزير مسكن و حتي كارخانه تنظيم بازار ، به روال قبلي خود بازنگشته است.

ديروز (سه شنبه) مدير عمليات بورس كالا از آمادگي هاي لازم براي تحويل كليه سيمان توليدي كشور در اين بازار خبر داد و گفت: همچنين در جلسات كارشناسي بورس كالا تاكيد شده است كه همه پيشنهادات بايد انجام شود. از سوي اين بازار و همه شركت ها بايد موظف باشند تمام توليد سيمان خود را از طريق بورس كالا تأمين كنند و بورس كالا تأكيد مي كند كه حداقل سطح عرضه بايد براي همه شركت هاي سيمان تعيين شود تا ميزان عرضه آنها مشخص شود.

عباس يعقوبي همچنين در مورد وضعيت عرضه سيمان در بورس كالا توضيح داد كه گرايش عرضه سيمان در بورس كالا در حال افزايش است.

به گفته وي ، عرضه سيمان به اين بازار از حدود 100 هزار تن در هفته آغاز شد و به يك ميليون تن در هفته رسيد. در عين حال تلاش مي شود عرضه يك ميليون تن در هفته براي رفع نيازهاي كشور حفظ و افزايش يابد.

سازمان استاندارد به شدت با گسترش سيمان در بورس مخالف است

بر اين اساس ، با ادامه اين روند ، سازمان استاندارد كشور با ارزيابي كيفيت بتن توليد شده در سه ماه گذشته ، چند روز پيش با ارسال نامه اي به وزير صنعت ، معدن و تجارت ، اعتراض خود را نسبت به توزيع سيمان در بورس اوراق بهادار

اين سازمان اعتراض خود را به شرح زير بيان كرد: توزيع و ساخت و ساز مصرف مسئوليت اطمينان از رعايت استانداردهاي مربوطه را به سازمان واگذار كرده است.

متأسفانه بسياري از موارد مانند قطع برق ، عدم مديريت توزيع سيمان در بورس كالا ، منجر به مصرف غير استاندارد سيمان و محصولات غير استاندارد مانند بتن آماده و قطعات بتني در كشور و در نهايت بي ثباتي شد. ساختمانها و پروژه هاي عمراني اين موضوع با هدف تصويب كابينه مطابقت ندارد و ادامه روند تحويل محصولات بتني و غير استاندارد بتني ، به دليل محدوديت ها و تنگناها ، ممكن است امنيت و سلامت جامعه را تهديد كند.

طبق آمار ، حدود 60 درصد از توليد سيمان در كشور به صورت بتن آماده از واحدهاي توليدي بتن داراي مجوز استفاده از نام تجاري استاندارد است و حداكثر 40 درصد از مصرف سيمان در كشور به شكل مصرف مي شود. كارهاي ساختماني و ساير نيازهاي عمومي ؛ بنابراين ، براي حفظ توليد ، توزيع و مصرف مصالح ساختماني استاندارد ، شناسايي و اعلام موانعي كه بر شبكه توزيع محصولات غير استاندارد تأثير منفي مي گذارد ، ضروري است.

با اين توضيحات ، فروش سيمان در بورس كالا از چنان ظرفيتي برخوردار است كه افراد غيرمسئول در فرآيند توليد ، توزيع و مصرف مصالح ساختماني مي توانند وارد شبكه توزيع سيمان شوند. علاوه بر اين ، با توجه به سابقه اين شماره از سال 1385 ، اين نشان مي دهد كه در رابطه با ساختار توزيع سيمان مركز تحقيقات ، ساختمانها و مسكن ايران و سازمان ملي استاندارد ايران (در نامه اي در نوامبر 2006) به The وزارت بازرگاني اعلام كرد كه “توزيع سيمان به منظور تحويل بتن آماده براي مصالح ساختماني و سقف و همچنين براي تيرهاي ساختماني ، بايد از علامت استاندارد فقط براي صاحب امتياز و توزيع عمومي فقط براي اهداف ساختماني استفاده شود.” آموزش استاندارد الزامات قانوني دارد.

بر اين اساس ، با مراجعه به سوابق و با توجه به اينكه هرگونه تصميمي در مورد سيمان مورد استفاده در بخش ساخت و ساز مستلزم رعايت دستورالعمل هاي استاندارد و نياز به اطمينان از شرايطي است كه توليدكنندگان بتن آماده استاندارد مي توانند مواد اوليه خود را مستقيماً تحويل دهند در عين حال ، افراد غيرمسئول كه شرايط پردازش سيمان استاندارد را ندارند ، به اين مواد اوليه دسترسي نخواهند داشت.

لازم به اطلاع سازمان بورس و كليه واحدهاي توليد سيمان مي باشد:

1- از فروش سيمان فله و سازه به افراد فاقد مجوز براي استفاده از علائم استاندارد معتبر براي توليد بتن آماده و قطعات بتني خودداري كنيد.

2- لازم است سازندگان بتن آماده و قطعات بتني استاندارد سيمان را مستقيماً از كارخانه هاي سيمان منتخب خريداري كنند. بر اساس ساختار توليد و كنترل كيفيت دوره اي و بر اساس نتايج بدست آمده از سازگاري سيمان هاي مختلف با ماسه مصرفي آنها ، لازم است مصرف سيمان آنها توسط كارخانه هاي منتخب به طور مستقيم و بدون واسطه تحت تأثير قرار گيرد. براي اطمينان از كيفيت مناسب براي مشتريان نهايي. “

بازار آشفته سيمان توسط نابودكنندگان سيستم توزيع شكل مي گيرد …

پس از اين نامه ، علي عسگر كيهاني ، بنيانگذار كارخانه بتن آماده و قطعات بتني در گفت وگو با مجله زنده خبري ، اظهار داشت: ظرفيت توليد سيمان در كشور ما 85 ميليون تن و حداكثر مصرف داخلي 60 ميليون تن است ؛ به همين دليل ، شكل گيري بازار سياه يا آشفتگي بازار اين محصول ، در حالي كه تقاضا حتي از تقاضاي عمومي عادي كمتر است ، نشان مي دهد كه مردم در توزيع سيمان در جايي اختلال ايجاد كرده اند.

اين صنعتگر تأكيد كرد: بنابراين مسئولان مسئول پيگيري دقيق اين موضوع هستند. زيرا در شرايط اقتصادي كنوني كشور ، اقدامي كه منجر به بيكاري مستقيم بيش از نيم ميليون نفر از كارگران بخشهاي مختلف توليد و اجراي بتن براي پروژه هاي مختلف شده است مشكوك به نظر مي رسد.

به گفته كيهاني ، كارخانه هاي سيمان از آنجا كه كالاهاي استراتژيك و ضروري توليد مي كنند و از سوي ديگر سهامداران آنها نوعي انحصار توليد را دارند ، بنابراين واگذاري توزيع سيمان به اين مجموعه همان نتيجه اي را خواهد داشت كه ما شاهد آن بوديم. .. بيش از 60 درصد سهام كارخانه هاي سيمان در سراسر كشور متعلق به پنج نفر است و اكنون كارخانه هايي كه مديريت عرضه سيمان در بورس را بر عهده دارند ، باعث تشنگي كاذب در بازار شده و منجر به جهش سيمان شده اند. قيمت.

وي همچنين سابقه چنين رفتار كارخانه هاي سيمان را يادآور شد: در سال 2006 ، كارخانه هاي سيمان كه چنين بازي را شروع كرده بودند ، دادستان كل وقت را معرفي كرد و از اقدامات خودسرانه آنها جلوگيري كرد. اما اين بار ، كارخانه هاي سيمان از تغييرات ايجاد شده در دولت و رئيس قوه قضائيه ، در هماهنگي كامل با يكديگر و توافق آشكار استفاده كردند.

اين صنعتگر در زمينه توليد بتن استاندارد فعال است و بيان مي كند كه سيمان محصول نهايي ساختماني نيست و براي تبديل شدن به محصول نهايي ، بايد از طريق كارخانه هاي بتن آماده يا قطعات بتني به محصول نهايي تبديل شود. وي گفت: بنابراين سيمان يك ماده اوليه است كه همانطور كه در نامه سازمان استاندارد آمده است ، طبق قانون و مصوبه هيات وزيران در سال 2005 ، كليه مراحل توليد ، توزيع و مصرف كليه مصالح ساختماني است. مطابق با مقررات استاندارد اجباري. و سازمان استاندارد كشور مسئول است. اين روند را رعايت كنيد.

كياني ادامه داد: بنابراين ، سازمان استاندارد با مشاهده وقايعي كه در بخش توزيع سيمان طي سه ماه گذشته رخ داده است ، متوجه شده است كه ادامه روند فعلي منجر به كاهش كيفيت ساخت و ساز در كشور مي شود. ؛ وي افزود: بنابراين با ارسال اخطار به وزير صنعت ، معدن و تجارت ، وي اعتراض خود را نسبت به توزيع سيمان در بورس اعلام كرد و يادآور شد كه سيمان واحدهاي توليدي بتن آماده و قطعات بتني استاندارد بايد مستقيماً از از طرف ديگر ، عرضه و فروش سيمان سازه اي به افراد بدون گواهينامه استاندارد طبق قانون ممنوع است ، زيرا سيمان سازه اي به بتن آماده استاندارد معمولي تبديل مي شود ، تنها از طريق واحدهاي استاندارد توليد بتن استاندارد. سيمان ، اين مغاير با قوانين ، مقررات و دستورالعمل هاي استانداردسازي مصالح ساختماني در كشور است.

وي در پايان تصريح كرد: با مخالفت سازمان استاندارد ، ادامه توزيع سيمان در بورس يك عمل مجرمانه است و همه كساني كه بر ادامه اين روند اصرار دارند قابل پيگرد هستند.

انتهاي پيام

https://livemag.ir/2021/08/مخالفت-سازمان-استاندارد-با-توزيع-سيما/feed/ 0

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.