مرگ و مير و بيماري حيوانات در باغ وحش ها و مراكز حفاظت از حيات وحش يكي از نگراني هاي محافظان است. كمتر از دو هفته پيش خبر بيماري هرمان – شير نر ايراني از باغ وحش ارم – و مرگ كوين ، ببر ماده ، در حالي منتشر شد كه خبرهاي بدي از وضعيت …

بيماري و مرگ و مير حيوانات در اسارت/ آيا محيط زيست بر باغ وحش‌ها نظارت كافي مي‌كند؟ https://livemag.ir/2021/02/بيماري-و-مرگ-و-مير-حيوانات-در-اسارت-آيا/ https://livemag.ir/2021/02/بيماري-و-مرگ-و-مير-حيوانات-در-اسارت-آيا/#respond مجله زنده خبري Mon, 08 Feb 2021 02:16:02 0000 اجتماعي https://livemag.ir/2021/02/بيماري-و-مرگ-و-مير-حيوانات-در-اسارت-آيا/ مرگ و مير و بيماري حيوانات در باغ وحش ها و مراكز حفاظت از حيات وحش يكي از نگراني هاي محافظان است. كمتر از دو هفته پيش خبر بيماري هرمان – شير نر ايراني از باغ وحش ارم – و مرگ كوين ، ببر ماده ، در حالي منتشر شد كه خبرهاي بدي از وضعيت …

مرگ و مير و بيماري حيوانات در باغ وحش ها و مراكز حفاظت از حيات وحش يكي از نگراني هاي محافظان است. كمتر از دو هفته پيش خبر بيماري هرمان – شير نر ايراني از باغ وحش ارم – و مرگ كوين ، ببر ماده ، در حالي منتشر شد كه خبرهاي بدي از وضعيت حيوانات از اهواز تا مشهد شنيده شده بود. . در اين زمينه ، نقش نظارتي سيستم حفاظت از محيط زيست از اهميت ويژه اي برخوردار است. نقشي كه به گفته يك فعال حقوق حيوانات ، به خوبي بازي نمي كند ، در حالي كه آژانس محيط زيست معتقد است كه اين باغ وحش ها و مراكز حيات وحش را رصد مي كند.

به گزارش مجله زنده خبريدر سال هاي اخير ، مرگ حيوانات در باغ وحش ها و مراكز حفاظت از حيات وحش در مناطق مختلف كشور ، از جمله از دست دادن 7 توله شير در باغ وحش وقيل آباد مشهد ، مرگ يك زرافه و يك ببر در باغ وحش صفادشت ، در كل حدود 12 پستاندار دريايي در دلفيناريوم هاي تهران و تبريز و مرگ يك ببر سفيد ، يك ببر بنگال و يك “خورشيد” – يك شمپانزه 18 ساله و مادر “باران” (شمپانزه معروف باغ وحش تهران) در ميان موارد گزارش شده در رسانه ها.

با اين حال ، برخي از موارد مرگ يا بيماري از طبيعت در اين مراكز اطلاعاتي و رسانه اي گزارش نمي شود و ممكن است هرگز به كسي گزارش نشود. فعالان حقوق حيوانات معتقدند كه باغ وحش ها حيوانات را به نفع خود شكنجه مي دهند ، در حالي كه ديگران معتقدند باغ وحش ها اهداف آموزشي و حفاظتي دارند و مي توانند با استاندارد سازي سايت ها از حيوانات به خوبي مراقبت كنند.

سپهر سليمي مدافع حقوق حيوانات – ضمن بيان اينكه “استاندارد جانورشناسي” اصطلاحي است كه توسط متخصصان و انسان تعريف شده و بر اساس آن يك سري حداقل ها براي حيوانات در نظر گرفته شده است ، آيسنا او مي گويد: “فضاي تعريف شده توسط استانداردهاي مراقبت از حيوانات بين المللي و داخلي بسيار كمتر از فضايي است كه در طبيعت سرزمين چنين در نظر گرفته مي شود.” بنابراين استاندارد جانوري از نظر حقوق حيوانات يك كلمه نادرست است ، زيرا با استفاده تجاري ، تجاري و نمايشي حيوانات استاندارد بي ربط است و آنچه به عنوان استاندارد جانورشناسي تعريف مي شود تقلب است.

آيا سازماني اكولوژيكي كه باغ وحش ها را رصد مي كند مطلوب است؟

به گفته سليمي ، مسئله اين است كه حتي همان دستورالعمل هايي كه سازمان حفاظت محيط زيست به عنوان استاندارد باغ وحش ها و مراكز نگهداري از حيوانات در كشور تعيين كرده است ، همانند سازمان حفاظت از محيط زيست در 90 درصد اين مراكز اعمال نمي شود. نظارت كافي بر كار مراكز نگهداري از حيوانات و وضعيت حيوانات نگهداري شده در آنها وجود ندارد و عدم نظارت نه تنها مشكلات زيادي را براي حيات وحش ايجاد مي كند ، بلكه باعث عود اين مشكلات و بدتر شدن وضعيت حيوانات مي شود.

اين فعال محيط زيست خاطرنشان كرد: آژانس حفاظت از محيط زيست مجوز فعاليت 80 مركز مراقبت از حيوانات از جمله باغ وحش ها ، باغ وحش ها ، پرندگان ، دلفيناريوم ها و بسياري از كارهاي اساسي ديگر مانند حفاظت از منابع طبيعي را صادر كرده است. به دليل كمبود بودجه و نيروهاي محيطي درست است ، بنابراين سوال اين است كه چگونه سازمان حفاظت محيط زيست مي تواند به طور مناسب كار 80 پناهگاه حيوانات را كنترل كند؟

وي گفت: در سال گذشته حيوانات زيادي در تهران وجود داشته است از جمله يك دلفين در دلفيناريوم تهران ، يك ببر سفيد در باغ وحش ارم و يك زرافه در باغ وحش صفادشت. هر گونه بزرگ و قابل توجه است – منقرض شده است ، در حالي كه در بسياري از موارد EPA فقط پس از انقراض از مرگ آنها آگاه شد. سازمان حفاظت محيط زيست چگونه مي تواند انواع ديگر پناهگاه هاي حيوانات كشور را رصد كند ، در حالي كه سازمان حفاظت محيط زيست نمي تواند به اندازه كافي وضعيت حيوانات را در باغ وحش هاي بزرگ پايتخت كنترل كند؟ با اين وجود سالانه هيچ مراكز نگهداري از حيوانات در ايران تعطيل نمي شود.

سليمي ادعا مي كند كه آژانس حفاظت از محيط زيست و مراكز رفاه حيوانات علاقه چنداني به بهداشت و مراقبت از حيوانات ندارند زيرا شرايطي وجود دارد كه به راحتي مي تواند جايگزين گونه اي با هزينه كمتر از نياز براي درمان حيوانات شود.

دامپزشك مسئول مراقبت از حيوانات بيمار در باغ وحش است

در حالي كه برخي از گونه هاي منقرض شده در سال گذشته با باغ وحش تهران مرتبط هستند ، محمد كرمي – رئيس نظارت بر حيات وحش استان تهران – درباره مكانيسم درمان حيوانات بيمار در مراكز حفاظت از حيات وحش آيسنا “وقتي حيواني در يكي از مراكز حيات وحش بيمار مي شود ، سازمان دامپزشكي براي مراقبت از حيوان وارد مي شود و كليه مسائل از جمله تصميم درمان و تعيين آزمايشگاه براي بررسي آزمايشات تنها بر عهده سازمان دامپزشكي است. ، “او گفت. او.

وي با اشاره به اينكه رصدخانه حيات وحش تهران به طور هفتگي بر 17 مركز مهم مراقبت از حيوانات استان نظارت مي كند ، خاطرنشان كرد: از ابتداي سال جاري تاكنون 196 مركز از اين 7 مركز مهم حمايت از حيوانات از جمله باغ وحش ارم از 196 مركز مراقبت براي مراقبت از حيوانات بوده است. ما از حيوانات وحشي و باغهاي صفادشت پرندگان لاويزان بازديد كرده و مشاهده كرده ايم كه انواع مختلفي از شكارچيان ، پستانداران و پرندگان را پرورش مي دهد.

لزوم روشن شدن كار مراكز حفاظت از حيات وحش

سليمي كار سازمان حفاظت محيط زيست را در رابطه با مراكز نگهداري از حيوانات مناسب نمي داند و مي گويد: سازمان حفاظت محيط زيست بايد خبر از بين رفتن گونه ها و وضعيت حيوانات نگهداري شده در اين مراكز را اعلام كند اما در بيشتر موارد افراد به طور تصادفي در مورد اين حوادث مطلع شده اند. او به خبرنگاران اطلاع مي دهد و فقط پس از آن سازمان حفاظت از محيط زيست خبر را تأييد مي كند ، اگرچه علت مرگ يا بيماري حيوان معمولاً پس از آن اعلام نمي شود.

به گفته وي ، وقتي فضاي مشخصي براي فعاليت مراكز نگهداري از حيوانات وجود نداشته باشد ، حوادثي مانند مرگ و بيماري هاي حيوانات بارها تكرار مي شود.

راهكارهايي براي كاهش بيماري و مرگ و مير حيوانات در باغ وحش ها

سليمي درباره راه هاي كاهش عوارض و مرگ و مير حيوانات در باغ وحش ها و ساير موارد گفت: “ما معتقديم كه يك باغ وحش خوب يك باغ وحش بسته است اما اگر تصميمي براي تعطيلي كامل آنها گرفته نشود ، تعداد مراكز بايد كاهش يابد” پناهگاه حيوانات. بودن. وقتي سازمانهاي مسئول نمي توانند 80 مركز مراقبت از حيوانات را به درستي مديريت كنند ، اولين قدم بايد تلفيق اين مراكز و كاهش تعداد آنها به منظور بهبود و افزايش حداقل كيفيت نظارت بر آنها باشد.

اين فعال حقوق حيوانات همچنين معتقد است كه آژانس حفاظت از محيط زيست بايد در اعلام وضعيت حيوانات نگهداري شده در اين مراكز و نظارت بر نتايج آنها از صداقت و شفافيت بيشتري برخوردار باشد. يكي از راه هاي افزايش كيفيت و دقت نظارت مي تواند باشد يك سيستم نظارت آنلاين راه اندازي كنيد براي تعيين هم مرگ و هم تولد حيوانات.

وي گفت: در سراسر دنيا ، باغ وحش ها يكي از حلقه هاي چهارمين زنجيره پردرآمد تجارت بازرگانان حيات وحش سياه است. بنابراين لازم است بر تعداد حيوانات متولد شده در اين مراكز نظارت دقيق شود و اگر باغ وحش ها به طور صحيح و صحيح كنترل شوند ، قطعاً نيمي از اين مراكز به خودي خود تعطيل مي شوند و نيمي ديگر براي بهبود وضعيت آنها كار مي كنند.

سليمي با اشاره به لزوم اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان دامپزشكي از علت مرگ حيوانات در باغ وحش ها و ساير مراكز حفاظت از حيات وحش اظهار داشت: اعلام علت مرگ حيوانات در اين مراكز از مسئوليت هاي اين سازمان ها است. و اين اطلاعات براي مدافعان حقوق بشر است. حيوانات و به طور كلي جامعه از نظر سلامتي بسيار مهم هستند ، زيرا تعدادي از بيماري ها بين انسان و حيات وحش مشترك است و مي تواند بر سلامت افرادي كه به اين مراكز مراجعه مي كنند و همچنين برخي بيماري ها كه حيوانات داخل اين مراكز هستند تأثير بگذارد. افراد آلوده در صورت مشاهده در طبيعت مي توانند در طبيعت بميرند.

كرمي همچنين معتقد است كه راه اندازي يك سيستم نظارت آنلاين مي تواند به افزايش كمي و كيفي نظارت كمك كند ، اما آنچه مهم است اعتماد بين اين مراكز و ادارات محيط زيست است كه در استان راه اندازي كرده ايم. تهران ، و كادر فني يا مديران. اين مراكز ما را به سرعت به ما اطلاع مي دهند كه چه اتفاقي مي افتد.

وي ادامه مي دهد: نصب دوربين بر روي سلولهاي گونه هاي حساس و حساس و نظارت مستمر بر مراكز حفاظت از حيات وحش علاوه بر بالا بردن كيفيت نظارت ، مي تواند از مخفيگاه هاي احتمالي كه در گذشته رخ داده است جلوگيري كند. باغ وحش ارم در استان تهران سلول هايي را روي سلول هاي گونه هاي حساس نصب كرده و مراكز ديگر استان نيز همين كار را انجام مي دهند.

به گزارش مجله زنده خبري ، به نظر مي رسد كه سازمان محيط زيست بايد نظارت بيشتري بر باغ وحش ها و مراكز حفاظت از حيات وحش انجام دهد و بنابراين استفاده از فن آوري هاي جديد مي تواند به نظارت دقيق و به روز منجر شود كه از اين طريق خسارات وارده به حيوانات كاهش مي يابد. مراكز

انتهاي پيام

https://livemag.ir/2021/02/بيماري-و-مرگ-و-مير-حيوانات-در-اسارت-آيا/feed/ 0

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.